Wat betekent de nieuwe privacywet voor de makelaardij?

Er komt per 25 mei 2018 een nieuwe privacywet voor persoonlijke gegevens – de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Deze nieuwe reglementen zullen toepasselijk zijn in de gehele Europese Unie. Het doel van deze nieuwe wet is onder andere het versterken van verjaarde privacyregels die niet meer van deze tijd zijn (veel van deze oude regels waren al geïntroduceerd voor de opkomst van social media). Daarnaast zal de AVG privacywet ervoor zorgen dat organisaties meer verantwoordelijkheden moeten nemen met hun persoonsgegevens. Mochten in onze branche de makelaars zich niet aanpassen aan de nieuwe regels, of niet vermelden in een nieuw vereiste privacy-policy op hun website dat hun bedrijf aan de regels voldoet, dan kunnen makelaars in stevige problemen komen. Internationale boetes kunnen oplopen tot 20 miljoen euro, en veelal voor het MKB (waaronder makelaars) een bepaald percentage aan boete van de jaarlijkse omzet.

Wat zijn de voordelen voor u als particulier van deze nieuwe AVG privacywet?

Voor u is dit goed nieuws, het wil eigenlijk zeggen dat makelaars die zich aan deze wet houden uw persoonsgegevens waarborgen. Onder persoonsgegevens verstaat men veelal NAWTE gegevens (naam, adres, woonplaats, telefoon, en e-mail). Bijzondere persoonsgegevens zijn bijvoorbeeld etniciteit, religie, of seksuele geaardheid, die nu erg lastig te verkrijgen zijn onder deze wet. Zo wil de overheid dat bedrijven (en de makelaars) alleen de informatie over de persoon verkrijgen die ook essentieel zijn voor zijn/haar dienstverleningen, zoiets heet data-minimalisatie – niet meer dan nodig. Daarnaast bent u ervan verzekerd dat zorgvuldig wordt omgegaan met uw persoonlijke informatie. Volgens de wet zijn de makelaars genoodzaakt elk incident van een datalek te vermelden, en ook preventieve voorzorgsmaatregelen moet treffen zodat dit niet kan gebeuren.

Makelaars zullen met bepaalde maatregelen moeten komen

Makelaars zouden zich kunnen vergissen als ze denken dat alleen de grote bedrijven zoals LinkedIn en Facebook moeten opletten. Zelfs de kleinste ondernemingen van Nederland moeten aan deze wet voldoen. Het is daarom essentieel dat de makelaar bewust wordt van de persoonsgegevens die hij/zij verwerkt, en hoe hier mee om moet worden gegaan. Daarnaast moeten er verwerkingsovereenkomsten worden gemaakt met partners die ook maar met één persoonsgegeven zouden moet werken. De tip voor de makelaar is allereerst bewust te worden van de dagelijkse processen, en alles op te schrijven wat vereist is bij het opereren binnen de makelaardij.

Meer informatie voor de AVG privacywet

Bent u makelaar en heeft u nog geen AVG verklaring? U heeft dan nog tot 25 mei 2018 de tijd om de zaken op orde te stellen. Wij raden u aan om u eerst dieper in te lezen in het onderwerp via https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/. Daarna is het verstandig goed na te denken over de persoonsgegevens waarmee u werkt, en met wie u deze deelt. Ten slotte moet u een verklaring aanvragen door een AVG stappenplan in te vullen.

Gerelateerde berichten

%s