Makelaars komen momenteel woningen te kort

Momenteel kampt Nederland met een krapte op de woningmarkt als resultaat van een slinkend aanbod van zowel koop als huurwoningen bij huidige makelaardijen. Maar moeten wij ons momenteel afvragen of er een woningtekort is bij makelaars, of juist realiseren dat er momenteel te veel makelaars zijn? In 2018 telde Nederland nog ruim 9.000 actieve makelaars. Er worden dagelijks veel pogingen gedaan om zo de woningportefeuilles groter te maken. Denk hierbij aan flyers, systematische promoties en bijvoorbeeld gratis waardebepalingen.

Lead-generatoren spelen een steeds grotere rol

“Erg makkelijk!” zult u waarschijnlijk denken. “Verhuiswereld die een lead-generator aanbeveelt… en ons als klant wil krijgen”. Wij proberen u alleen te informeren over de mogelijkheden, want elke lead-generator kan een erg goed alternatief zijn voor meer leads. Omdat wij als een van de weinigen met een “no cure, no pay” methode werken, hoeft u slechts alleen te betalen wanneer een lead daadwerkelijk succesvol is afgerond. Dat wil betekenen bij een taxatie-lead wanneer het taxatierapport is geschreven, bij een aankoop-lead wanneer de woning is aangekocht, en bij een verkoop-lead wanneer deze uiteindelijk in uw portefeuille zit. In een woningmarkt als deze is het belangrijk om zoveel mogelijk visnetten uit te hebben hangen; of het nu bij ons is, of bij een vergelijkbare lead-generator.

Verleidingen tot verkoop

Als de vraag niet genoeg is, dan moet er vraag gecreƫerd worden. Makelaars moeten dus verleiden om een nieuwe verkoop te realiseren, aldus Frits Markus, makelaar in Barendrecht en vakgroepvoorzitter Wonen bij de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). Volgens de NVM is zeker 1 op de 4 mensen van plan om nu of in de toekomst te gaan verhuizen, het is daarom ook logisch dat makelaars hier op in gaan spelen. Op het moment dat een makelaar een gratis waardebepaling geeft, kan dit een doorslaggevende factor geven. Door mensen te verleiden tot het verkopen van hun woning, kan het woningtekort bij makelaars iets slinken.

DifferentiatieĀ 

Makelaars proberen zich meer te onderscheiden van de concurrenten. Dit wordt vaak gedaan door differentiatie van hun concept. Een “budget” makelaar die part-time zijn werk verricht en weinig ervaring heeft, zal zich met een lager tarief beter kunnen profileren dan met een regulier tarief. Daarnaast zullen “full-service” makelaars met jarenlange ervaringen en kwaliteit een tarief boven de markt hanteren.

Gratis waardebepalingen!

Zowel op social media als op de ouderwetse flyers worden gratis waardebepalingen aangeboden door makelaars om zodoende hun woningtekort te verkleinen. Ondanks dat 9 van de 10 flyers vaak direct in de prullenbak gaan, wordt er wel onbewust getriggerd. Daarnaast zijn gratis waardebepalingen in trek, zodat men een idee krijgt wat de verkoopprijs van zijn of haar woning is. Dit terwijl de kosten van een NVM taxatierapport worden bespaard.

Gerelateerde berichten

%s