De kosten bij het kopen van een huis

Op deze pagina proberen wij u zo goed mogelijk uit te leggen over de kosten bij het kopen van een huis. Bij de aankoop van een nieuw huis komen uiteraard kosten kijken waar u misschien niet direct rekening mee heeft gehouden. Het is dan ook belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de kosten om een budget te hebben. Sommige kosten kunnen namelijk een verrassing zijn voor veel starters op de woningmarkt. Wij leggen u graag uit met welke kosten u rekening moet houden bij het kopen van een huis.

De volgende kosten komen kijken bij het kopen van een huis:

  • Leningsakte kosten
  • Kosten van huisonderzoek
  • Overdrachtskosten
  • Kosten koper
  • Verhuizingen
  • Huis- en inboedelverzekering
  • Huishoudelijke rekeningen
  • Aansluitkosten
  • Renovatiekosten

Leningsakte kosten

Veel hypotheken worden geleverd met arrangement-kosten en andere kosten voor het opzetten van de lening. Het is mogelijk om overeenkomsten te vinden waarbij de kosten worden kwijtgescholden, maar uiteindelijk zal u dan een hogere rente moeten betalen.

Als u niet over het geld beschikt om uw hypotheekkosten vooraf te betalen, kunt u deze meestal toevoegen aan uw hypotheeklening, maar u betaalt dan ook rente over deze kosten. Bij een lening van 150.000 euro kunt u rekenen op zo’n 4.000 euro.

Voor onbevooroordeeld en deskundig advies over de overeenkomst die op de lange termijn het goedkoopst is, moet u contact opnemen met een hypotheekadviseur.

Nadat uw bod op het huis door de eigenaar is geaccepteerd, voert uw geldschieter een taxatie uit om te controleren of het ontroerend goed de moeite waard is om te betalen. De geldschieter regelt dit meestal voor u, maar in de meeste gevallen wordt van u verwacht dat u de kosten dekt, meestal tussen €300 en €600, afhankelijk van de grootte van het huis.

Kosten van een taxatie

De taxatie door uw geldschieter kijkt uitsluitend naar de waarde van het onroerend goed, het heeft geen betrekking op structurele problemen en zal de problemen van het onroerend goed niet onder de aandacht brengen. Om uzelf te beschermen tegen het kopen van een huis met gebreken, moet u ook altijd uw eigen taxatie laten doen. In een taxatierapport wordt de algemene staat van het onroerend goed dat u gaat kopen onderzocht, en gewoonlijk kosten deze tussen de €400 en € 500. Een bouwonderzoek biedt een diepgaandere analyse van de staat van het gebouw, inclusief de constructie, en kost tussen de € 500 en € 1.300.

Overdrachtskosten

U moet een notaris inschakelen om de juridische aspecten van het kopen van een eigendom, het zogenaamde “overdrachtsrecht”, te regelen. Uw notaris brengt een vast percentage, namelijk 2% van de waarde van het onroerend goed in rekening. U kan een bedrag verwachten tussen de € 500 en € 1.500, afhankelijk van het type woning, de locatie, en hoe complex de transactie is. Bij een huis van 250.000 kunt u 1000 euro kosten voor het opmaken van de eigendomsakte verwachten.

Kadasterkosten

Het kadaster is een overheidsdienst die alle geregistreerde eigendommen in Nederland bijhoudt. Het vraagt ​​een vergoeding voor het registreren van onroerend goed bij een nieuwe eigenaar. Deze vergoeding is ook afhankelijk van de prijs van het onroerend goed, maar u kunt een bedrag tussen € 77 en € 126 verwachten.

Als u een erfpachtgoed koopt, moet u ook een vergoeding betalen, die meestal hetzelfde blijft ongeacht de prijs van het onroerend goed.

Kosten koper

De kosten koper worden gevormd door de overdrachtsbelasting (2 % van de koopsom) en de notaris- en kadasterkosten voor de eigendomsakte bij elkaar op te tellen.

Verhuiskosten

Verhuiskosten zullen variëren afhankelijk van hoe moeilijk de verhuizing is. Als u het zelf kunt doen, met uw eigen voertuig of door een bestelbus in te huren, zal het weliswaar goedkoper maar meer tijdrovend zijn. Als u veel zaken bezit of op grote afstand reist, kunt u beter een ​​verhuisfirma betalen om de verhuizing uit te laten voeren. De kosten kunnen dus variëren van een paar honderd euro, als u het zelf doet, tot een paar duizend euro als u een verhuisbedrijf inhuurt. Vraag van te voren minimaal drie offertes aan bij diverse verhuisbedrijven.

Huis- en inboedelverzekering

U moet verschillende verzekeringen hebben voor uw nieuwe woning vanaf het moment dat u contracten uitwisselt. Het is een goed idee om een ​​inboedelverzekering te nemen als u eenmaal bent verhuisd om uw spullen te beschermen.

Huishoudelijke rekeningen

Naast de maandelijkse aflossingen van uw hypotheek, moet u een begroting maken voor de energierekening en de gemeentebelasting die u moet betalen voor uw nieuwe huis. Ook zult u eventuele kosten voor essentiële reparaties en onderhoud moeten begroten. Als u in een flat woont, moet u ook servicekosten en erfpacht betalen.

Aansluitkosten

Bij oude woningen en op nieuwbouwpercelen zijn in sommige gevallen niet alle voorzieningen in orde. Het is mogelijk dat u zelf nog moet zorgen voor een kabelaansluiting. Dit zijn meestal wel kleinere kosten, maar u doet er goed aan om op voorhand in te schatten wat voor werken er daar nog moeten gebeuren.

Renovatiekosten

Wanneer u een huis koopt dat geheel of gedeeltelijk gerenoveerd moet worden is het verstandig vooraf goed te berekenen wat de renovatie gaat kosten. De kosten voor het verbouwen van een bestaande woning kunnen namelijk aanzienlijk zijn en wellicht heeft u hier extra financiering voor nodig.

Gerelateerde berichten